Spelifierat lättläst är en innovativ metod som Bokpil utvecklat. Här kan du läsa mer om spelifiering på Bokpils nätsida.
Spelifierade lättlästa texter består av korta kapitel, som följs av en länk till ett spel.
Efter läsningen kan läsaren efter varje kapitel testa sina kunskaper på Quizlet.
På Quizlet finns olika möjligheter att öva. Välj det sätt du tycker bäst om. Vi tycker själva om Match och Gravity.
På Quizlet kan man spela på tid och för att få poäng. Det går att göra om spelet hur många gånger som helst.
Spelen mäter läsförmågan och minnet. Läsaren och läraren kan snabbt och enkelt observera vilken nivå som fungerar hinderfritt och vad som behöver mer arbete.
I spelifierade texter finns fem språknivåer, som motsvarar kapitlen:
- 1 lättast
- 2 lättare
- 3 lätt
- 4 standardspråk
- 4+ avancerat språk
Läs & spela:
Lycka till!